Jak wyznaczać priorytety? Macierz Eisenhowera
Jak zarządzać sobą w czasie, aby nie czuć zagubienia wśród wielu spraw? W jaki sposób odróżnić to, co ważne od tego, co pilne? Które zadania wpływają na wzrost efektywności osobistej? Za pomocą tego artykułu poznasz matrycę priorytetów i dowiesz się, jak z niej korzystać na 100%.
Macierz Eisnehowera jest popularnym narzędziem, ale nie w pełni wykorzystywanym. (Fot. Paico Oficial źródło: Unsplash) |
O matrycy priorytetów
Dwight Eisenhower, dowódca amerykańskiego wojska, 34. prezydent Stanów Zjednoczonych, słynący z zarządzania nie tylko armią, ale i sobą w czasie, aby zaplanować swój dzień, narysował macierz, nadając zadaniom priorytety. Do tego narzędzia odniósł się Stephen Covey w bestselerowej książce pt. „7 nawyków skutecznego działania”. Zostało ono zobrazowane poniżej.
Macierz Eisenhowera zwana matrycą zarządzania czasem, źródło: Stephen Covey, 7 nawyków skutecznego działania, Poznań 2012, s. 152. |
Powyższa macierz różnicuje zadania pod względem 2 kategorii: ważności, czyli znaczenia oraz pilności, a więc uzależnienia od czasu. Składa się z 4 części:
- Ćwiartka I - obejmująca aktywności pilne i ważne, naglące, angażujące uwagę, dotyczące reagowania na sytuacje kryzysowe i opatrzone datą realizacji. To pożary, przez które możemy mieć problem ze zmrużeniem oka, powodują napięcie i zmęczenie.
- Ćwiartka II - zadania niepilne lecz ważne, dotyczące: budowania związków międzyludzkich, planowania i działań prewencyjnych, szukania nowych możliwości. Za nimi kryją się pozytywne emocje. Prawdziwe "chcę" to słowo-klucz.
- Ćwiartka III - działania nieważne i pilne, takie jak: część korespondencji i spotkań, niektóre rozmowy telefoniczne, popularne aktywności. To zadania ważne dla innych osób, ale nie dla nas, iluzje i powinności.
- Ćwiartka IV - śmietnik. Znajdują się w niej sprawy nieważne i niepilne, czyli pożeracze czasu oraz przyjemności. Są to działania należące do tych, które należy przejrzeć i wybrać te do pominięcia lub wyeliminowania.
Zadania ważne i pilne bywają postrzegane jako najistotniejsze dla utrzymania wysokiej efektywności. W rzeczywistości nie mają przełożenia na jej poziom, ponieważ wynikają z potrzeby chwili, wymagają wyłącznie szybkiego wykonania, za nimi należy nadążać. Aktywności niepilne i ważne najbardziej wpływają na produktywność, związane są z realizacją celów długoterminowych. To nad nimi musimy pracować, ponieważ z czasem mogą zamienić się w pilne i ważne.
Jak zastosować macierz?
W skorzystaniu z tego narzędzia pomaga wykonanie listy zadań. Oto przykład:
- wykonać zlecone badania lekarskie,
- sporządzić raport dla przełożonego,
- wezwać fachowca do naprawy pralki,
- zaplanować domowy budżet,
- złożyć pracę dyplomową do poniedziałku,
- znaleźć nowe przedszkole dla syna,
- zorganizować urodziny,
- kupić nowy płaszcz,
- opłacić rachunki.
Przykład zastosowania matrycy zarządzania czasem. Źródło: opracowanie własne. |
- Stephen Covey, 7 nawyków skutecznego działania, REBIS, Poznań 2012.
- Mike Clayton, Zarządzanie czasem: Jak efektywnie planować i realizować zadania, Samo Sedno, Warszawa 2011.
Komentarze
Prześlij komentarz